Nem árt tisztában lenni néhány alapvető dologgal, hogy az ajándékozás utáni öröm ne váljon
ürömmé. A legvégső esetben a békéltető testületekhez fordulhatunk ingyenes segítségért. Mindemellett a legfontosabb, hogy mindig őrizzük meg a vásárláskor kapott nyugtát, hiszen
csak ennek ellenében van lehetőség reklamációra a vásárolt termékkel kapcsolatban.
Hibás
termék esetén a kereskedőtől kapott nyugtával van lehetőségünk elsősorban az árucikkek
javítására vagy kicserélésére, másodsorban vételár-leszállításra vagy a teljes vételár
visszatérítésére, magyarázta Mátyás Petra fogyasztóvédelmi szakértő a Krónikában.
Hozzátette: jellemző, hogy a kereskedők gyakran utasítják el a fogyasztó igényét pusztán
azért, mert a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbban vásárolta meg az
adott terméket. A fogyasztók azonban ebben az esetben is érvényesíthetik az igényeiket.
A
karácsonyi ajándékok sorában még mindig előkelő helyen szerepelnek a tartós fogyasztási
cikkek, például a háztartási gépek, televíziók, laptopok, okostelefonok. Ezeket, amennyiben
a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodnak, a kereskedő köteles
kicserélni – de csak minőségi kifogás esetén.
Mátyás Petra arra az általános fogyasztói
tévhitre is felhívta a figyelmet, amely szerint bármilyen terméket visszavihetünk három
napon belül, és visszakérhetjük a vételárát. Ez a szabály már nem él, a fogyasztók csupán
minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért. Ha tehát a
megajándékozottnak nem tetszik az általunk vásárolt árucikk, és a termék nem hibás, nem
kérhetünk cserét, és nem kérhetjük vissza az üzletben az árát.
Az interneten megrendelt
terméket a kiszállítástól számított 14 naptári napon belül mindenféle indoklás nélkül
visszaküldhetjük – függetlenül attól, hogy az árucikk hibás-e. A vállalkozásnak pedig még
hibátlan termék esetén is kötelessége visszatérítenie a vételárat, amennyiben a termék nem
romlandó.
(Kossuth Rádió nyomán,megosztva)
sakema
sakema