Oldalak

"Az igaz ügyért küzdeni még akkor is kötelesség, midőn már sikerhez nincsen remény !" -Deák Ferenc-

2014. május 31., szombat

Minden hatalom takargatja a maga szennyesét

Hatvan évvel ezelőtt történt a balatoni hajózás talán legsúlyosabb balesete.


Verőfényes vasárnap volt 1954. május 30-án. A Pajtás utasszállító gőzhajó délelőtt negyed 11-kor indult el Siófokról, száz utassal a fedélzetén . Az irány Tihany volt, Balatonfüreden keresztül. 
Az út során Füredig semmi vészjósló nem történt, bár később néhány szemtanú azt vallotta, már ekkor is megdőlt a hajó. 11 óra 30 perckor a zsúfolásig megtöltött füredi móló keleti részén kötött ki, orrával a Tagore sétány felé. 
A száz utasból 14-en maradtak a hajón. Ezt Germán Gyula matróz jelentette Heisz Pál kapitánynak azzal együtt, hogy a Tihanyba induló utasok száma 178.
Az utasok ki- és beszállása után a hajó Tagore sétány irányába éles jobb fordulóval a Tihany felé vette az irányt. A fedélzeten ekkor 192 – más források szerint 176-178 – utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással. Pár perccel az indulás után a hajó felborult!
Az áldozatok pontos száma száma -érdekes módon- a mai napig nem ismert! (?)
Az egyik túlélő az akkor 17 éves Illés Erzsébet csillagász visszaemlékezése ITT olvasható!

A hajószerencsétlenség hírének hallatára az akkori közlekedési miniszter, Bebrics Lajos azonnal a helyszínre indult vasúti sínbuszával. Az állomáson várt rá Kalász Antal százados, az akkori füredi rendőrkapitány, akivel azonnal a mólóra siettek. 
Az ott lévő ávósok azonban megálljt parancsoltak nekik, és megpróbálták a minisztert is elzavarni, de neki valahogy sikerül mégis kijutnia, de a szolgálatos rendőröket már nem engedték oda, akik tehetetlenül nézték az ávósok ügyködését. 
Az államvédelmisek a turisták fényképezőgépeiből kihúzták a filmeket, megfélemlítették a szemtanúkat, hogy nem beszélhetnek senkinek arról, amit ott láttak! Rákosi hírzárlatot rendelt el ! (Mert akkor még nem ismerték az "ezer évre titkosítás" fogalmát? Miért van nekem "déja vu" érzésem?-a szerk.) A mentéssel viszont egyáltalán nem foglalkoztak, pedig perceken belül a helyszínre érkeztek.
Balatonfüreden az ÁVH, a rendőrség, a miniszter mind azon fáradoztak, hogy ne szerezzen tudomást a világ a Pajtásról. Ekkor ugyanis csak arról szólhattak a hírek, hogy a békeharc folytatódik, a vas és acél országa épül, és a nemzetközi helyzet is fokozódik.  Pedig a legnagyobb balatoni hajószerencsétlensége történt akkor a füredi kikötőben.
Forráshír itt.
Szerk;Posta S.