Az elcsatolt részek... és ami megmaradt !
A trianoni békeszerződés az I. világháborút Magyarország (mint az
Osztrák–Magyar Monarchia egyik utódállama) és az Antant (Nagy-Britannia,
Franciaország, Olaszország) között lezáró békeszerződés, amely többek
között meghatározza Magyarország és Ausztria, Románia, valamint az
újonnan létrejött Csehszlovákia és a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság új
határait. (Ausztria határairól emellett a St.Germain-i békeszerződés is
rendelkezik.) A trianoni békeszerződés az I. világháborút lezáró Párizs
környéki békeszerződések rendszerének része.
A szerződés Magyarország (Magyar Királyság) új határainak megállapítása
mellett korlátozta a magyar hadsereg létszámát (35 000 főben),
megtiltotta légierő és nehézfegyverek tartását. Tartalmazta az akkor
létrejött Népszövetség alapokmányát is. 1920. június 4-én írták alá a
Nagy Trianon-kastélyban (egyes források szerint a Kis
Trinanon-kastélyban), a franciaországi Versailles-ban. A szerződést nem
írta alá a szintén az Antanthoz tartozó USA, amely akkor nem lett tagja a
Népszövetségnek. Az USA és Magyarország később Washingtonban kötött
békét: ez a Népszövetségre vonatkozó cikkelyek kivételével szó szerint
megegyezett a trianonival.
A magyar delegációt a tárgyalásokon gróf Apponyi Albert vezette. Szigorú
értelemben vett tárgyalás nem folyt, az Antant képviselői fogadták a
magyar küldöttséget, és egyszerűen közölték vele a feltételeket. Ezután
átvették a magyar álláspontot tartalmazó dokumentumokat, majd pár nap
múlva - lényegében anélkül, hogy figyelembe vették volna a magyar
érveket - közölték a döntést.
Az új határokat elvileg a Woodrow Wilson amerikai elnök által megfogalmazott nemzeti elv alapján jelölték ki.
Ettől azonban több esetben, stratégiai, gazdasági, közlekedési stb. szempontokra hivatkozva eltértek. Például az összes az új határral párhuzamos út és vasút a határ túloldalára került (főleg katonai okokból). Például az Arad-Nagyvárad-Szatmárnémeti út és vasút, a Csallóköz (a megmaradt, összekötő utak nélküli sugaras szerkezet máig a magyar közlekedés egyik gondja). Így kerültek egybefüggő magyar lakosságú tömbök is a határ túloldalára (Csallóköz a teljes Dél-Felvidékkel, a Partium, Székelyföld, a Délvidék északi része), noha legtöbbször ki lehetett volna jelölni megfelelő határt.
Az új határokat elvileg a Woodrow Wilson amerikai elnök által megfogalmazott nemzeti elv alapján jelölték ki.
Ettől azonban több esetben, stratégiai, gazdasági, közlekedési stb. szempontokra hivatkozva eltértek. Például az összes az új határral párhuzamos út és vasút a határ túloldalára került (főleg katonai okokból). Például az Arad-Nagyvárad-Szatmárnémeti út és vasút, a Csallóköz (a megmaradt, összekötő utak nélküli sugaras szerkezet máig a magyar közlekedés egyik gondja). Így kerültek egybefüggő magyar lakosságú tömbök is a határ túloldalára (Csallóköz a teljes Dél-Felvidékkel, a Partium, Székelyföld, a Délvidék északi része), noha legtöbbször ki lehetett volna jelölni megfelelő határt.
A magyar
tárgyalási stratégia sem volt kompromisszum-kész: a teljes integritást
célozta ahelyett, hogy a magyar lakosságú határmenti területek
megtartására törekedett volna. Részben ezért is hagyták figyelmen kívül.
Azóta Magyarország területe nem változott, (282.870 km2 helyett) nagysága ma is hivatalosan 93.030 km2... Emlékezzünk !
Azóta Magyarország területe nem változott, (282.870 km2 helyett) nagysága ma is hivatalosan 93.030 km2... Emlékezzünk !
sakema
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A megjegyzés írása mint:Profil kijelölése.... legördülő menüben válasszátok a "Név/URL-cím"rovatott -ne a névtelent- ide írjátok be a nevet,vagy bármilyen nick nevet.Az URL-t hagyjátok üresen.
Köszönöm.